Něco optimalizovat znamená hledat ideální stav. V případě webu to znamená vylepšovat jej z pohledu marketingu, obchodu, technického pohledu či vizuálního. To vše s jasným účelem, zajistit, aby web co nejlépe plnil svůj účel - dobře a srozumitelně informoval návštěvníky a přinášel nové příležitosti a zákazníky.
I když jste při tvorbě váš web pripravili na základě vašich nejlepších zkušeností, dat z výzkumů a otestovali na testovacích uživatelích, chování reálných uživatelů v ostrém provozu se přesto může lišit - a to například může znamenat, že nenajdou potřebné informace, nenakoupí nebo nerealizují konverze, které očekáváte a vy přicházíte o investované prostředky.
Existuje řada nástrojů s jejichž pomocí můžeme toto uživatelské chování měřit. Trendy v uživatelském chování můžete vidět v Google Analytic. I to, jak uživatel stránkami prochází a jak dlouho se které stránce věnuje.
Existují i nástroje jako například Smartlook, které umí chování uživatele analyzovat ještě lépe, anonymně zaznamenat jeho akce a ty pak vizualizovat. To vám umožní odhalit, že například málo často seskrolují do spodní části stránky, kde máte důležité informace, nebo neklikají na vaše tlačítka.
Na základě těchto měření získate data pro rozhodování co dále. Optimalizace webu znamená tak znamená jeho neustálé přemýšlení a pochopení myšlení zákazníka, a zároveň upravování a zlepšování webu s cílem eliminovat nedostatky a zlepšít jeho obchodní úspěšnost.